Iris Cauwels

Bij Bechtle heb ik me kunnen ontwikkelen

In 2014 begon het avontuur bij Bechtle voor Iris Cauwels. Uitbellen om nieuwe klanten te werven bleek haar goed af te gaan. Zo goed zelfs, dat ze al snel doorgroeide naar accountmanager Small/Medium Business (SMB) en later naar accountmanager Enterprise tot ze teamleidster Enterprise werd. Sinds januari 2020 is Iris nu sales manager van het Business Solutions team. Haar geheim? Jezelf zijn!

Je bent van accountmanager SMB doorgegroeid naar accountmanager Enterprise en toen naar teamleidster Enterprise. Nu ben je sinds kort sales manager van het nieuwe Business Solutions Team. Hoe heb je dat gerealiseerd?

Bechtle is mijn eerste werkgever. In het begin van je carrière ben je nog een beetje aan het zoeken. Bij Bechtle kreeg ik de ruimte om te ontdekken wat ik leuk vind, welke afdeling bij me past en met wat voor soort klanten ik graag samenwerk. Ik vond relatiebeheer altijd al erg interessant, maar later kwam ik erachter dat ik ook relaties binnen een organisatie boeiend vind.

Toen ik dat aangaf bij mijn teamleider kreeg ik de mogelijkheid om als teamleider aan de slag te gaan. Zo kwam ik voor de eerste keer in aanraking met people management. Super interessant om samen met mensen te kijken hoe ze nóg beter kunnen presteren en functioneren als ze op de juiste plaats zitten in het bedrijf. Dan zie hoe waardevol goede coaching is.

In december 2019 werd aangekondigd dat Bechtle een volgende stap wil maken in de markt als ‘Your trusted IT partner in a hybrid world’. Het Business Solutions team werd opgericht. Voor dit team was Recruitment nog op zoek naar een sales manager. Ik werd erg enthousiast van de vacature en heb intern gesolliciteerd.

Wat doet het Business Solutions team?

In mijn nieuwe team houden we ons bezig met lange termijn oplossingen bij onze klanten en leggen we de focus nóg meer op partnership. We werken samen met onze klanten aan strategische vraagstukken.

Je bent een Zeeuwse, maar voelt je inmiddels een echte Brabander, waar merk je dat aan?

Brabant voelt als een warm bad, een hoop gezelligheid. En dat is bij Bechtle niet anders. Die informele sfeer en gezelligheid op de werkvloer. Ik voel me hier thuis!

Die informele sfeer en gezelligheid op de werkvloer. Ik voel me hier thuis!


Heb je nog veel contact met klanten in je nieuwe rol? Mis je dat?

Ik heb niet meer veel contact met klanten. Dit pakken de solutions developers en consultants binnen mijn team op. Ik vind het wél belangrijk dat ik feeling blijf houden met de business om goed leiding te kunnen geven. De markt is zo dynamisch en verandert continu, je moet op de hoogte blijven van wat er speelt. Daarom probeer ik op regelmatige basis deel te nemen aan een klantgesprek of ga ik mee naar een afspraak. Zo krijg ik ook goed mee wat mijn team brengt bij een klant.

Toen ik accountmanager was vond ik het heerlijk om klanten binnen te halen. De klanten van toen zijn nu vaak nog steeds trouw aan Bechtle. Ik vind het heel gaaf als ik orders voorbij zie komen van een klant die ik destijds heb binnengehaald!

Wat maakt Bechtle voor jou een fijne werkgever?

Bij Bechtle heb ik mijn salesvaardigheden en kennis van IT kunnen ontwikkelen. En ik vind de bedrijfscultuur prettig. Je kunt naar iedereen toestappen als je een vraag hebt. De balans tussen hard werken en lol is goed. We zijn geïnteresseerd in elkaar en delen successen. Zo blijf je op de hoogte van wat de ander doet. En daar leer je weer van.

Hoe zie je de toekomst bij Bechtle? 

Bij Bechtle liggen nog veel kansen, het bedrijf is nog in volle transitie. Er ontstaan heel veel nieuwe functies. Ik ben er van overtuigd dat iedereen die dat wil, kan meegroeien met het bedrijf. Ik vind het ontzettend tof dat ik op mijn leeftijd bij Bechtle al de kans krijg om de rol van sales manager in te vullen. Bechtle geeft mij veel vertrouwen en dat zorgt voor de juiste energie in de uitvoering van mijn functie. Welke functie ik in de toekomst precies bij Bechtle zal invullen durf ik nu niet te zeggen. Bij Business Solutions is er voorlopig nog genoeg ruimte om mijzelf en het team verder te kunnen ontwikkelen!

Wat zou je als tip meegeven aan nieuwe medewerkers?

Kruip uit je schulp! Blijf niet achter je bureau zitten, maar trek erop uit. We zijn inmiddels een groot bedrijf, dus ik denk dat het belangrijk is dat je alle afdelingen goed leert kennen. Het behouden van een goede band met al je collega’s is essentieel, niet alleen binnen je eigen team. Heb je iemand nodig? Stuur dan geen mailtje, maar loop eens een keer naar zijn of haar bureau toe. Zo zul je zien dat je het bedrijf sneller leert kennen en dat collega’s je sneller weten te vinden.